keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Neulahuovutusta


Viimeisimpänä työnä olen neulonut sukat, jotka koristelin huovuttamalla. Neuloin ne normaalisti sekoitelangasta, joka sisältää 75 % villaa, 25 % polyamidia (muistelen peruskoulun käsityönopettajan sanoneen, että polyamidi tuo villalankaan kulutuksenkestävyyttä).




Valmiisiin sukkiin neulahuovutin hahtuvaista villaa. Neulahuovuttaminen oli minulle uusi juttu. Neulahuovuttaminen on varsin yksikertaista. Se tapahtuu yksikertaisesti asettamalla villaa kohtaan, johon sen halutaan kiinnittyvän. Sitten pistellään tarkoitukseen valmistetulla neulalla kunnes villapallero on tarttunut kiinni. Huovutusneulassa on pieniä väkäsiä, jotka saavat villan tarttumaan pohjakankaaseen. Tarkoitukseen on saatavilla myös huovutusneulaimia, joissa on monta neulaa vierekkäin. Tämä nopeuttanee työskentelyä, mutta minä pistelin yksittäisillä neuloilla. Neula katkesi aina välillä. 

Pisteltävän alueen alla on hyvä olla jokin pehmeä paksu alunen. Minä käytin vanhan superlonpatjan kappaletta. Käärin sen rullalle ja laitoin sukan sisään. Neulalla pisteltäessä villa tarttui sukan läpi palaseen kiinni, ja se piti tasaisin väliajoin irroittaa.



Tässä on kuva valmiista sukista. Minusta ne ovat dinosaurus-sukat. En tiedä miksi. Minulle vain tulevat näistä dinosaurukset ensimmäisenä mieleen. Lopputulos on mukavan leikkisä ja kuitenkin yksikertainen. Onko lukijoilla hauskoja ideoita neulahuovuttamisesta? Mitä olisi hauskaa tehdä?






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti